Communicatieadvies

We helpen je bij het kiezen van positie en profiel, bij in- en externe communicatie en bij de verbinding met klanten en andere belanghebbenden. We zijn er als je een (pers)crisis hebt. We helpen bij de communicatie en participatie van renovatie- en verduurzamingsprojecten.

Profilering en reputatiemanagement

Hoe krijg je als organisatie (h)erkenning voor wat je doet? Een eerste stap is te bepalen hoe je precies je (h)erkend wil worden, door de binnen- en buitenwereld. Hoe wil je dat de buitenwereld over je praat? Gaat het om wat je doet, om hoe je dat doet, of allebei? Welke onderwerpen en waarden vind je belangrijk om te tonen?

Wij helpen jouw organisatie met het kiezen van een gewenst en passend profiel dat houdbaar is voor een aantal jaren. Want imago komt te voet en gaat te paard. Het vraagt vasthoudendheid in communicatie en gedrag om je gewenste profiel uit te dragen. En consistentie in je profilering. Wij helpen je met een profileringsstrategie, die de basis vormt voor communicatiebeleid en reputatiemanagement.

Communicatie(beleids)plan

Wat willen we bereiken met (onze) communicatie, met en voor wie, hoe pakken we dat aan, hoe werken we dat uit? Deze hoofdvragen kun je van toepassing verklaren op uiteenlopende vraagstukken van een organisatie, afdeling, project of product. Denk aan de profileringsopgave of cultuurverandering van je organisatie, de uitvoering van een bouwproject of de uitrol van een nieuw product of een nieuwe dienst.

Wij helpen je met het opstellen van een communicatie(beleids)plan. Of we doen het voor jou. We denken kritisch mee en zorgen voor consistentie in doelen, aanpak, mensen, middelen en acties.

Stakeholdermanagement

Niet iedereen is even belangrijk… Dat klinkt cru, maar feit is dat niet alle stakeholders een even groot belang hebben bij (het handelen van) jouw organisatie. Andersom geldt hetzelfde: de ene stakeholder is belangrijker voor je organisatie dan de ander. We spreken niet voor niets over belanghebbenden. Iets vergelijkbaars geldt voor invloed: ook die kan verschillen per stakeholder.

Een goede stakeholderanalyse, bijvoorbeeld op invloed en belang, vormt de start van je stakeholdermanagement. Afhankelijk van belang en invloed heb je wel of niet intensiever contact. Wij helpen je graag van begin tot eind: van analyse naar stakeholderbeleid tot de uitwerking daarvan. Zo richt je je stakeholdermanagent effectief en consistent in.

Perscommunicatie en woordvoering

Journalisten hebben een ander vak dan jij. Zij zoeken naar de uitzondering, naar wat mensen raakt, verontwaardigt of ontroert. En jij wil aandacht voor je organisatie: wat ze doet en hoe ze dat doet. We helpen je bij het samenbrengen van jullie wensen en behoeften. En we helpen bij een issuekalender en woordvoering.

Organiseren van de communicatie

Hoe zorg jij als professional ervoor dat je organisatie optimaal gebruik maakt van wat communicatie te bieden heeft? Wat vraagt je bestuurder? Welke mogelijkheden zie jij zelf?

‘Communicatie als vaardigheid is voor iedereen, communicatie als vak is voor professionals’. En wat staat je dan te doen als communicatieprofessional? Welke positie en rol zie je voor je afdeling? Op welke kerntaken en resultaten richt die zich? Het antwoord op die vragen helpt je om focus aan te brengen in de organisatie van de communicatie. En om voor je bestuurder, jezelf en je collega’s helder te maken wat ze (wel en niet) van je kunnen verwachten.

Hulp daarbij nodig? Wij denken graag mee!

Communicatie bij projecten

Renovatie, verduurzaming, sloop: het zijn grote projecten van je organisatie. Met veel gevolgen voor je bewoners en je imago. Hoe ga je om met bewoners en omwonenden? En hoe betrek je mensen bij je plannen en projecten? Onze ervaring is dat het vroegtijdig betrekken van bewoners altijd loont. En dat het van belang is om te weten wie (nog meer) belang hebben bij je project.

Wij helpen je op een gestructureerde manier bij het inventariseren van je relevante stakeholders, bij de manieren waarop je hen kunt betrekken en wanneer. We plannen en organiseren de communicatie, bereiden je voor op wat kan gebeuren, in de wetenschap dat geen enkel project verloopt zoals gepland.

Projecten

Adviseur bij profilering, stakeholdermanagement en communicatie
Communicatie en participatie
Communicatie over overstap naar Woonservice
Communicatie en participatie
Communicatie-ondersteuning bij renovatie L-flat Zeist
Communicatie en participatie
Communicatie-ondersteuning DUWO overstap (nieuw) administratiesysteem
Communicatie en participatie
Gebiedsvisie en communicatieplan Kuenenpleinbuurt Beverwijk
Communicatie en participatie
Projectleiding, communicatie en participatie voor WormerWonen
Communicatie en participatie
Richten communicatie WSW
Artikelen
Positie en profiel voor College van Rijksadviseurs
Communicatie en participatie
Actieplan CO2-reductie
Communicatie en participatie
Stakeholdermanagement: Investeringsspel voor Rhiant
Communicatie en participatie
Onderzoek naar zoekverhalen van woningzoekenden voor Rekenkamer Gemeente Dordrecht
Communicatie en participatie
Onderzoek naar de tevredenheid van kopers van SBB
Communicatie en participatie
Perstraining bestuurder
Communicatie en participatie

Bel (020) 676 69 02
of mail info@vannimwegen.nl
voor een kennismaking.