Meer weten?
Erik-Jan vertelt je er graag meer over
06 5536 1860
Armoede en dakloosheid bestaan in Nederland. De getallen zijn verontrustend, maar ik herhaal ze niet. De stilte achter de getallen verontrust mij nog meer. Een stille groep mensen knoopt eindjes aan elkaar, slaapt op banken of soms buiten. Ze melden zich niet. Uit schaamte, angst of onvermogen. Beleidsmatig is er best aandacht voor deze groepen. We worden overspoeld door studiebijeenkomsten. En toch klinkt een voortdurende klacht: “we worden niet gehoord, we voelen ons in de steek gelaten”. Het stemrecht geeft de mogelijkheid om je protest in een daad om te zetten. En dat gebeurt.
Ondertussen vertelt een corporatiebestuurder trots dat hij een bureau inhuurt om huisbezoek te organiseren. “Die mensen kunnen dat.” Op mijn vraag waarom de 150 eigen medewerkers niet gaan, antwoord hij met de hele rij bekende vooroordelen. Ik van ze samen met: “We zijn bang voor wat we over ons afroepen”. Ruim vijftien jaar geleden verscheen “Dat is koffie, de impact van persoonlijke klantgesprekken”. In dat boek weerlegden we al die vooroordelen op basis van de ervaring. Inmiddels is die ervaring alleen maar groter. De ervaring leert dat mensen het heel erg waarderen dat er eindelijk iemand luistert. Én dat corporatiemedewerkers ook geïnspireerd raken om te helpen. En juist dat laatste brengt verandering. Als iemand helpt.
De QUIET 500 editie van 2021
De Quiet community (www.quiet.nl) snapt dat. Het begon als ‘gezicht geven aan armoede’ met behulp van een ‘glossy’ als tegenhanger voor de Quote 500. Het ontwikkelde tot een ledenorganisatie, van mensen die wat doen: zich inspannen om armoede te verzachten. Met het leggen van verbindingen naar werkgevers, opleiders, hulpverleners. Met het bieden van een gratis product of dienst die helpt of verlicht. Met raad en daad en met het ‘maken van lawaai’. Het leidt tot het zichtbaar maken van de effecten van armoede. Dat is echter het minste effect. Het leidt ook tot een bundeling van mensen die willen helpen: Mensen die het zelf niet breed hebben én anderen. Niet vanuit medelijden, maar vanuit het verlangen om te verbeteren, aan te pakken, te doen.
Het is succesvol. Misschien zit de kracht wel in de beloning die helpen geeft. Voor jou als werkend mens is helpen met het leggen van een contact, met organiseren, met aanjagen, met het voeren van een gesprek met een andere professional een kleine moeite. Voor iemand die opgesloten zit in armoede is het een klim naar een bergtop. Quiet werkt met cellen van bereidwilligen: Lokale quiet communmities van mensen die zich dagelijks inzetten om armoede te verlichten. Als vrijwilliger, member, sponsor of donateur doe je makkelijk mee. We zien gelukkig regelmatig corporatiemedewerkers aanhaken. Niet als member hoor, ze verdienen genoeg… nee juist als vrijwilliger. Dat is wat wij bedoelen met #doezelfeensmee. Als je zelf als corporatieprofessional meedoet in het leven van je huurders, zijn ze ook bereid om jou te helpen. Da’s participatie naar twee kanten!
Mijn stelling is daarom: Iedere woningcorporatie initiatiefnemer van een quiet community! Doe je mee? www.quiet.nl
Erik-Jan Hopstaken