Aedes-benchmark 2020: Zorgen over de kwaliteit van wonen

De Aedes-benchmark resultaten 2020 zijn er. Het rapport met de titel “Meer tevreden huurders ondanks moeilijke tijden” is heel positief van toon.

24 november 2020

Maar is die positieve toon wel terecht? Ik dook een middag in de cijfers en kom tot drie bevindingen:

1. Eén op de zes huurders geeft de woning een onvoldoende
Net als in 2019 zijn vierhonderdduizend huurders ontevreden over hun woning. Huurders zijn gemiddeld een stuk minder tevreden over hun woning en de woonomgeving dan over de dienstverlening van de corporatie. Huurders waarderen hun woning gemiddeld met een krappe 7. Daarbij ervaart 35 % van de huurders achterstallig onderhoud.

2. Woningverbetering leidt niet tot hogere tevredenheid
Er is geen enkele relatie tussen de technische kwaliteit en de tevredenheid van huurders over de woning. De onderzoekers constateren opnieuw dat investeringen niet leiden tot een hoger oordeel over de woning. Er is geen correlatie tussen de zogeheten technische woningkwaliteit index en tevredenheid.

3. Met de dienstverlening van corporaties zit het wel goed
Het Huurdersoordeel is opnieuw iets beter dan in voorgaande jaren. De dienstverlening scoort gemiddeld een 7,8. Kanttekening is wel dat dit huurdersoordeel alleen gaat over huurders die een reparatieverzoek doen, een woning gaan huren of gaan verlaten.

De benchmarkresultaten bevestigen opnieuw dat er zorgen zijn over de kwaliteit van wonen. Begin dit jaar verscheen het rapport “Veerkracht in het Corporatiebezit” dat aantoonde dat de leefbaarheid in veel buurten met sociale huurwoningen achteruit gaat. En afgelopen zomer sloegen burgemeesters van vijftien steden al alarm over de toename van problemen in achterstandswijken. Analyse van de Benchmark-gegevens legt nog een tweede probleem bloot: corporaties lijken door de sterke focus op eigen processen de aansluiting op de leefwereld van de huurders te verliezen.

Dat is niet vreemd, want in de leefwereld van de huurders is de dienstverlening van de corporatie helemaal niet zo relevant. Het contact met de verhuurder maakt immers maar een heel klein deel uit van de woonervaring van de huurder. De woning zelf, de buurt en de buren zijn veel belangrijker. Er is geen huurder die zal verhuizen omdat bij de nieuwe verhuurder de dienstverlening een 8 scoort in plaats van een 7.

Lees ook het vervolg op dit artikel: Vind weer aansluiting met de leefwereld van je doelgroep

Harry Vlaar

Meer weten?

Harry vertelt je er graag meer over.

(06) 51 81 31 61

h.vlaar@vannimwegen.nl