Trek de pleister eraf

Participatie is vooral duidelijk maken waar over te praten valt en waarover niet. Trek die pleister er maar gewoon af, dan weten we in ieder geval waar we aan toe zijn.” Dit was de opening van het gesprek dat Harry en Robert hadden over participatie.

18 november 2025

We gunnen vooral bewoners dat minder chagrijn ontstaat doordat bewoners met veel moeite zich buigen over de meerjarenbegroting van de woningcorporatie om te zien of er nog ruimte is om iets aan de huurverhoging te doen. Om vervolgens te horen dat die ruimte er niet is. Dus pleister 1: Spreek landelijk af wat voor de komende 5 jaar de huurverhoging is voor alle corporaties, zonder lokaal maatwerk.

Meer inspiratie over samenwerking huurders en verhuurders?


In de VTW-podcast sprak Robert met de voorzitter van de VTW en de Woonbond over woonzekerheid, bestaanszekerheid en inversteringszekerheid.

“Onze tafel is altijd open voor bewoners die invloed willen uitoefenen”

Met Noek Pouw, bestuurder van Oost-Flevoland Woondiensten, verkennen we hoe participatie van onderaf opgebouwd kan worden. Juist even los van wat moet, het gesprek aangaan over de betrokkenheid van bewoners op hun woning en woonomgeving. Wat gaat er goed, waar maken ze zich zorgen over? Noek neemt ons mee hoe hij van bovenaf deze koers inzette, om uit de praktijk op te halen wat leeft. “Onze tafel en deur moet permanent open staan voor alles waar de huurder invloed op wil hebben,” is één van stevige statements die Noek maakt.

Speelt de politiek huurders en verhuurders tegen elkaar uit?


Luister de Vannimwegen podcast aflevering met Ton Selten om hier achter te komen

“Participatie van onderop.”

Als we brede participatie willen, begint dat bij de corporatie zelf.Want een corporatie heeft dagelijks contact met bewoners. We verhuren woningen, mensen melden reparatieverzoeken, de wijkbeheerder spreekt dagelijks tientallen huurders. Bij renovaties bezoeken we alle huurders thuis. Kortom, we bereiken al heel veel mensen! Maar blijkbaar zien we dat niet als participatie. We kunnen veel meer halen uit die dagelijkse contacten. Door tijdens die dagelijkse contacten vaker vragen te stellen als: Hoe bevalt de woning? Hoe bevalt de buurt of het complex? Wat is nodig om dat fijner en leuker te maken?


Maar ervaren medewerkers wel de tijd en de ruimte om dit te doen? Een andere manier is om regelmatig activiteiten en ontmoeting in de buurt te organiseren. Wij maken voor Aedes en De Woonbond een Inspiratiegids waarin we ruim veertig manieren aanreiken om dit te doen.

Harry Vlaar

Meer weten?

Harry vertelt je er graag meer over

06 51 81 31 61

h.vlaar@vannimwegen.nl