Neem je klant in dienst

Het opleidingsniveau van mensen die werken bij maatschappelijke organisaties stijgt. Tussen de 50 en 75 % van mensen die werken bij een woningcorporatie zijn HBO+ opgeleid. Wij (ik ook) wonen in een koopwoning, zijn zelfredzaam en verantwoordelijk.

15 december 2019

De wereld waarin onze huurders leven is fundamenteel anders. Dat weten we wel, maar we voelen het niet. Juist dat gevoel doet ons andere keuzes maken. Lik op stuk beleid bij huurachterstand krijgt een andere kleur als je de uitdaging van de bijstandsmoeder in zijn context ziet en ervaart. Gelukkig doen veel werkers in het maatschappelijk middenveld hun best om dicht bij cliënten, burgers, huurders te zijn. Achter de voordeur en op de koffie zijn inmiddels geaccepteerde methodes.

Uitdagen
In onze wijze van werken dagen we onszelf uit om meer in contact te zijn met mensen waar we het allemaal voor doen. Mijn beeld over de Marokkaanse gemeenschap en haar uitdagingen is erg verrijkt door mijn collega Sabah. Zij leerde mij zien, dat ongeschreven regels over eer voor Marokkanen belangrijker zijn dan geschreven regels. Je bereikt vaak meer als je bij de ongeschreven regels aansluit, dan wanneer je op je strepen staat.

Grote belofte
Het vormt een grote belofte om huurders en cliënten in je organisatie te betrekken. Laat ze helpen aan de balie, bij het wegwijs maken van nieuwe medelanders, of daag ze uit de projectleiding van een renovatie op zich te nemen. Creëer de functie klusjesman, taalcoach, budgethulp en vindt uit of huurders huismeester, opzichter of medewerker catering kunnen worden. Of ‘huur’ huurders in om een bewonersgroep te vormen, een tuinproject op te zetten of een wijkschouw te organiseren.

Groter begrip voor je huurders
Dan heb je ineens andere gesprekken bij de koffiemachine en stap je makkelijker in de leefwereld van je klanten. Met een beetje geluk geeft het een impuls aan je zoektocht naar bestuursleden voor de huurdersorganisatie. Het geeft je in ieder geval inspiratie én het vergroot het begrip van huurders voor jouw organisatie.

Download onze ideeën over ‘De poreuze organisatie’.

Download

Stuur mij de nieuwsbrief
Aan het versturen
Bedankt voor uw informatie.
Oeps, er is iets fout gegaan!

Klik op de pijl om uw download op te slaan

Erik-Jan Hopstaken

Meer weten?

Erik-Jan vertelt je er graag meer over.

06 5536 1860

ej.hopstaken@vannimwegen.nl