Meer weten?
Ronald vertelt je er graag meer over
06 52 08 81 48
‘Druk, druk, druk’. Dit is wat we vaak horen als we medewerkers van woningcorporaties spreken. En als het project of de werkzaamheden dan af zijn, is het ook nog zo dat niet iedereen er altijd blij mee is. Terwijl je zo je best hebt gedaan.
Herken je dit? En wat denk je dan? Vind je het dan onterecht dat huurders en andere belanghebbenden hier opmerkingen over hebben? Of vraag je jezelf af waardoor dit komt? Of je wel de goede dingen doet?
Niet geheel tevreden belanghebbenden hebben is meestal niet leuk. Al helemaal niet als je de dingen wel goed doet. Je maakt duidelijke afspraken. Er ligt een stappenplan. Je komt de afspraken na. Je reageert goed op veranderingen. Je monitort de voortgang. Je maakt duidelijke rapportages. Je hebt goed contact. De samenwerking is goed. Je zorgt dat alles op tijd af is. Je bent binnen het budget gebleven. En ondanks dit, is er toch geen ‘wow-’ of ‘hoera-gevoel’. En niet altijd is direct duidelijk waaraan dit ligt.
Te weinig focus in de werkwijze
Onze ervaring is dat dit vaak ligt aan de focus in de werkwijze. Er is te weinig focus op effectiviteit, op behoeften, wensen en verwachtingen. De houding is niet voldoende klantgericht.
Een aantal voorbeelden:
Welke klantbehoefte wordt vervuld?
Vaak is het, vanuit het perspectief van je klanten, moeilijk uitleggen waartoe activiteiten van woningcorporaties concreet bijdragen. Vanuit welke concrete klantbehoefte wordt de activiteit verricht en waarom op deze manier? Bij het beantwoorden van deze vragen door corporatiemedewerkers komt het antwoord toch vaak vanuit het eigen organisatieperspectief. Vaak gaat het dan ook over efficiëntie (en dus niet over effectiviteit).
Zorg dat de outcome helder is
Als je de behoeften (ook wel genoemd: outcome, resultaat, stip) niet scherp hebt, hoe weet je dan of je de goede dingen aan het doen bent? Niet dus. Want je activiteiten zijn afgeleid van waar je voor gaat. En deze slag wordt vaak onvoldoende gemaakt. Dat is jammer. Want het kan anders.
Zingeving en energie
Het is ook jammer, omdat het collectieve doel van de organisatie juist gekoppeld is aan deze outcome. Daar zit de zingeving. Daar doe je het voor. En vooral op de outcome zit de energie van mensen.
Vannimwegen versterkt
Verder praten of ondersteuning nodig bij een klant- en resultaatgericht ondernemingsplan, (kader) prestatieafspraken, een klantvisie, klantbeloften of jaarverslag? Neem contact op.
Ronald Koopman