Haal juist nu de huurder in je organisatie

Juist nu mensen meer op zichzelf zijn aangewezen, past het een woningcorporatie zich te bekommeren om de kwetsbaren.

30 maart 2020

Juist nu mensen meer op zichzelf zijn aangewezen, past het een woningcorporatie zich te bekommeren om de kwetsbaren. Waarschijnlijk signaleren onderhoudsmensen die namens jou in de woning werken al problemen. Ongetwijfeld acteren jullie daar als woningcorporatie ook warm op. Juist nu is de uitdaging om ook bewoners uit te dagen om met jou contact te hebben over mensen waarover ze zich zorgen maken. Dat kun je vertellen in je nieuwsmedia. Je kunt echter ook proactiever zijn en een belactie opzetten. Bel de mensen die langer dan 10 jaar bij jou huren, die nooit klagen en die wel keurig huur betalen. Vraag ze gewoon hoe het met ze is, vraag ze hoe het met de straat is, of ze zich zorgen maken om zichzelf of om buren.

Nodig mensen uit om die zorgen te delen, moedig ze aan om te komen tot praktische kleinschalige verbanden: een straat-app, een wekelijkse bel-cirkel of een dagelijks rondje ‘duim omhoog’ langs de portiek. En investeer in die ene bewoner die er energie in steekt. Beloon zijn of haar contact met jullie als verhuurder met aandacht en misschien na verloop van tijd met een bloemetje.

Superhuurders
En als het dan een paar weken duurt? Dan worden juist deze mensen goud waard in de wijk én voor je organisatie. Deze ‘superhuurders’ vormen jouw vooruitgeschoven post. Misschien willen ze ook wel een keer bij jou op kantoor komen. Gewoon voor een kop koffie met gebak om ervaringen te delen, om terug te kijken en om tips te geven aan jullie als verhuurder.

Kans
Voordat je het weet is deze club van superhuurders jouw vijver voor toekomstige bestuursleden van de bewonersorganisatie. Zo wordt corona een kans voor organisatieontwikkeling.

Erik-Jan Hopstaken

Meer weten of 1e stap zetten?

Erik-Jan vertelt je er graag meer over.

06 5536 1860

ej.hopstaken@vannimwegen.nl