Woningcorporaties: Meesters in verwarring (1)

De essentie van beeldvorming is simpel. Als je wilt dat mensen je (h)erkennen, nodig dan mensen uit om je kwaliteit te zien. En ben daarin consequent. Dat lukt helaas niet altijd.

29 juni 2018

Je kunt een meester zijn in persoonlijk contact. Dan moet je mensen uitnodigen om die kwaliteit te zien. Niet éénmaal, maar met regelmaat. Die regelmaat verveelt jou wellicht, maar de buitenwereld kijkt niet voortdurend naar je. Iemand moet dus juist op het moment dat hij kijkt, de uitnodiging ervaren.

We sluiten de balie en moedigen mensen aan digitaal contact te zoeken als ze ons bellen.

We maken het die buitenwereld knap lastig. Daar kunnen we niet altijd zelf wat aan doen. De overheid dwingt corporaties bijvoorbeeld om te veranderen. Woningcorporaties moeten ‘ineens’ toewijzen aan mensen met een ‘laag’ inkomen. Dat betekent dat andere ‘klanten’ niet meer geholpen kunnen worden. Knap lastig is dat voor de woningzoekende die zich vijf jaar geleden inschreef. Hij komt eigenlijk niet meer aan de bak. Maar weet dat waarschijnlijk niet. Vijf jaar geleden hadden we immers nog een ‘brede’ taakopvatting. Toen wilden we de middeninkomens en hogere inkomens graag als klant. Bel je dan nu om te vragen wanneer je aan de beurt bent, dan volgt een flinke teleurstelling.

Zo’n zelfde verwarring ontstaat in contact. Woningcorporaties besteedden veel tijd, geld en energie aan ‘klantgerichtheid’. De ambities waren tot voor kort ‘klantvriendelijk, klantgericht, klantgestuurd of zelfs klantgedreven’. En dat mocht de buitenwereld weten ook. Lees er de websites, ondernemingsplannen en brochures van de afgelopen decennia maar eens op na. Nu heerst het verlangen ‘doelmatig en efficiënt’ te zijn. We sluiten de balie en moedigen mensen aan digitaal contact te zoeken als ze ons bellen… En jij dacht net dat de verhuurder die je belt zich inspant om jou als klant te behandelen…

Deel 2 van deze blogreeks lees je hier. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief.

Erik-Jan Hopstaken

Meer weten?

Erik-Jan vertelt je er graag meer over.

06 - 55 36 18 60

ej.hopstaken@vannimwegen.nl