Lees websites en visienota’s van woningcorporaties ende klantambities liegen er niet om. We meten ons graag met de populairste leveranciers van consumentengoederen.

13 juli 2018
Erik-Jan Hopstaken

De drijfveer achter die ambitie is oprecht. We willen als corporatiemedewerker ‘dichtbij’ zijn voor onze huurders. De ervaring die huurders opdoen, brengt onbedoeld boodschappen die haaks staan op die ambitie.

Het corporatiekantoor als klantvriendelijk kerkgebouw…

Kijk bijvoorbeeld naar de kantoorgebouwen waarin woningcorporaties huizen. Ze staan vaak ver af van de woningen waarin huurders wonen. Hun inrichting kenmerkt zich door verzorgde architectuur. Met hoge plafonds, een ruime hal, chique meubilair en een balie ver van de voordeur. De redenen voor deze keuzes zijn stuk voor stuk nobel. Onze huurder verdient minstens de kwaliteit die een makelaar ook levert, onze huurders verdienen meer dan bouwmarktkwaliteit en onze medewerkers verdienen een veilige werkplek.

… maar het is niet altijd klantgericht

Het signaal dat ervan uitgaat is echter vergelijkbaar met het effect van een kathedraal. Hoge deuren en plafonds beschilderd met prachtige taferelen en kunstige lichteffecten maken de bezoeker nederig en vestigen de aandacht op de autoriteit van de spreker bij het altaar. Het is precies die nederigheid die mijn 90-jarige moeder ervaart als ze binnenstapt bij een verhuurder: “De mensen die hier werken zijn veel belangrijker dan ik”.

Dat is nou juist niet het effect dat de mensen die werken bij een woningcorporatie beogen. Corporaties doen er dus goed aan hun handelen (gedrag) op dit soort verborgen instinkers te onderzoeken. Ga of de flinke uitdaging aan om dat handelen te veranderen. Of ben eerlijk naar jezelf én naar je klanten en pas je communicatie aan. Vannimwegen helpt.

Dit is deel 2 in de reeks 'Woningcorporaties: Meesters in verwarring'. Deel 1 lees je hier terug. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief.

Erik-Jan Hopstaken

Meer weten?

Erik-Jan vertelt je er graag meer over.

06 - 55 36 18 60

ej.hopstaken@vannimwegen.nl