Er gaat niets boven (waarnemen in) Groningen

In de periode tussen een vertrekkende en nieuwe bestuurder vroeg woningcorporatie De Huismeesters in Groningen Sandra van Zaal de tussenliggende periode de rol van waarnemend bestuurder te vervullen.

25 oktober 2022

De RvC gaf haar drie opdrachten mee:

  1. Zorg dat alles bestuurlijk door kan gaan
  2. Investeer in de samenwerking van het managementteam
  3. Geef als waarnemer letterlijk een reflectie van de organisatie

Een mooie opdracht om 5 maanden mee aan de slag te gaan en ervoor te zorgen dat de nieuwe bestuurder het stokje soepel over kon nemen.

Doorgaan en stilstaan
De eerste opdracht was eenvoudig. De Huismeesters is een goed functionerende organisatie en er was een goede overdracht. Sandra sprong op een rijdende trein. Meedoen was het devies. En vragen stellen, veel vragen stellen. Niet om een andere koers in te slaan in de waarnemingsperiode, wel om iedereen meer stil te laten staan bij wat we doen en waarom. Het mooie is dat het meedoen en vragen stellen erg werd gewaardeerd. Voor collega’s voelde het als interesse in hun werk, wat ze tegenkomen en hoe ze dat oplossen. Daar ligt volgens Vannimwegen ook de kern van participeren en communiceren: zie elkaar en wees oprecht nieuwsgierig. Gewoon doorgaan werd daardoor ook waarderen en stilstaan.

V.l.n.r. Sandra van Zaal, interim bestuurder en Jeriça Hartholt, de nieuwe bestuurder van De Huismeesters

De waarde van elkaar leren kennen
De drie managers zijn respectievelijk 13 jaar, 2 jaar en een half jaar bij De Huismeesters. Als team dus nog relatief nieuw. Met een aanstaande bestuurswissel een mooi moment om met de managers de samenwerking te verdiepen. Ook hier begint meedoen, communiceren en samenwerken volgens Vannimwegen en Sandra bij de mens. Als je elkaar beter kent en begrijpt gaat samen moeilijke beslissingen nemen echt beter en makkelijker. Een goed samenwerkend managementteam dat met plezier samenwerkt, daar profiteert de hele organisatie van. We investeerden met elkaar in elkaar en trokken daar drie middagen voor uit. We aten samen en vertelden elkaar verhalen. Over wie we zijn, hoe we opgegroeid zijn, welke gebeurtenissen in ons leven ons gevormd hebben en wat we belangrijk vinden in het leven en in ons werk. Stuk voor stuk persoonlijke en indringende verhalen maar soms ook grappig en ontwapenend. We voelden dat het delen hiervan de onderlinge verbinding versterkte. We spraken ook over inhoudelijke thema’s en situaties waar we merkten dat het schuurde. Die combinatie bracht ons qua inhoud en samenwerking verder op 1 lijn. De wens van de managers is om samen met de nieuwe bestuurder te investeren in de samenwerking. Dat komt vast goed.

Letterlijk waarnemen
Voor Sandra was dit na ruim 7 jaar bestuurder te zijn geweest bij een woningcorporatie de eerste keer dat ze de rol van waarnemer vervulde. “Ik realiseerde me niet dat ik waarnemen ook zo letterlijk moest zien.” Een paar maanden een waarnemend bestuurder die niet bij de geschiedenis en ook niet bij de toekomst hoort, is een uitgelezen kans om met een open blik te kijken. Sandra nam waar en gaf wat ze zag terug aan de collega’s en aan de Raad van Commissarissen. Ze benoemde hardop wat goed gaat maar legde ook de vinger op zere plekken. Vooral dat laatste werd gewaardeerd, door de collega’s en door de RvC. De voorzitter van de RvC verwoordde: “Door haar werkwijze van er niet omheen draaien, vervolgens de dialoog erover aangaan en doorpakken is ze een echte verbinder gebleken.”

Geen stokje maar een engelenbak
Sandra gaf geen stokje over aan Jeriça Hartholt, de nieuwe bestuurder van De Huismeesters. Jeriça kreeg een porseleinen bak gedragen door engelen. Die staat symbool voor het voortbouwen op het goede van De Huismeesters en het kind niet met het badwater weggooien. Maar ook voor het samen verder dragen en brengen van ontwikkelingen. De afgelopen maanden ontstond bij De Huismeesters de zin en het vertrouwen om verder te ontwikkelen. Collega’s met goede ideeën brengen die in en er is ruimte om te ontwikkelen en leren. Daar horen missers bij als iets niet lukt en blijdschap als het wel lukt. Dat geeft de nieuwe bestuurder ruimte om het goede van De Huismeesters vast te houden en daarop voort te bouwen. Bij het afscheid verwoordde een van de collega’s het zo: “Zonder jou was het ons ook gelukt om door te gaan maar waren we niet zover gekomen.” Dat horen we graag!

Sandra van Zaal

Meer weten?

Sandra vertelt je er graag meer over

06 30 23 19 93

s.van.zaal@vannimwegen.nl