Kansen bij projecten

In de komende jaren gaan corporaties vrijwel alle woningen renoveren of slopen. Dit heeft een enorme impact op de mensen die er wonen. Door bewoners te betrekken en te luisteren naar hun zorgen en wensen, bereikt de corporatie dat deze projecten in harmonie met bewoners gebeuren.

22 maart 2023

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er staat veel druk op de verduurzamingsopgave. De verleiding om te standaardiseren en te versnellen is groot. Zeker in deze tijd van personeelstekorten, dreigt de valkuil om verduurzaming vooral als een vastgoedproject te benaderen. Bij voorkeur een eenvoudig en snel te realiseren vastgoedproject, zonder al te veel inspraak van bewoners.

Corporaties die kiezen voor deze vastgoedbenadering laten drie kansen liggen:

Imago verbeteren
De corporatiesector heeft nog altijd een fors imagoprobleem. Het kernverwijt is dat het de corporaties vooral om geld gaat en dat de mens op de tweede plaats komt.

Door verduurzaming consequent in harmonie met bewoners aan te pakken verbeteren corporaties hun imago. Dit bereik je door huurders in een vroeg stadium te betrekken, te vragen wat hun wensen zijn als er toch verbouwd gaat worden en rekening te houden met hun terechte zorgen over lawaai en overlast.

Leefbaarheid versterken
Vastgoedprojecten zijn daarbij ideale gelegenheden om de leefbaarheid een impuls te geven. Het contact met bewoners is intensief. Bewoners worden vaak meerdere keren thuis bezocht. Dit levert waardevolle inzichten op over de bewoners. En het is eenvoudig om te vragen wat wel en wat niet bevalt in het complex en de buurt. En samen met huurders te kijken wat daaraan te doen is.

Vaak zien we dat ook de woonomgeving, zoals entrees, parkeerterreinen, tuinen en binnenterreinen worden aangepakt. Ook voor het maken van woonafspraken is tijdens een verduurzamingsproject eenvoudig te realiseren.

Duurzaam resultaat
Door bewoners en hun wensen mee te nemen in de plannen, bereikt de corporatie ook een beter resultaat. Dat laat zich niet alleen zien in de klanttevredenheid, maar heeft ook een positieve invloed op de manier waarop bewoners omgaan de met woning, omgeving en de nieuwe installatie.

Ja, maar waarom doen dan niet alle corporaties dit?

Het benutten van deze kansen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het vraagt het nodige van de corporatie en van leveranciers.

Visie en beleid
Dit begint met een duidelijke visie op vastgoedprojecten. Een visie met een bredere scope dan technische en financiƫle parameters. En waarbij ook klanttevredenheid, het versterken van participatie en het verbeteren van de leefbaarheid belangrijke resultaten zijn.

Sturen op resultaten
Een tweede randvoorwaarde is sturen op alle belangrijke resultaten. Een vastgoedprofessional is opgeleid om een technisch resultaat te bereiken, binnen een bepaald budget en binnen een bepaald tijdsbestek. Het sturen op sociale resultaten (klanttevredenheid, leefbaarheid, participatie), vraagt om een professional met een andere blik. Sociale kansen benutten lukt alleen als een professional met sociale competenties vanaf het begin meestuurt. Of zelfs overall projectleider is.

Ketensamenwerking
Een belangrijke uitdaging is om al in de planfase het gesprek met bewoners aan te gaan. Dat is minstens twee jaar voordat de werkzaamheden worden uitgevoerd. Dit brengt met zich mee dat er verwachtingen bij bewoners worden gewekt. Als projecten niet doorgaan of steeds op de lange baan schuiven omdat het moeilijk is aannemers te vinden, schaadt dat het vertrouwen van bewoners.

Ketensamenwerking is daarom bijna een randvoorwaarde voor corporaties die ook sociale resultaten willen boeken. Ketensamenwerking heeft daarnaast het voordeel dat het leren door ervaring ten goede komt aan toekomstige projecten.

In harmonie met bewoners verduurzamen is niet makkelijk. Maar het levert veel op. Tevreden bewoners, tevreden medewerkers, prettige buurten en positieve verhalen in de media.

Harry Vlaar

Meer weten?

Harry vertelt je er graag meer over

06 51 81 31 61

h.vlaar@vannimwegen.nl