WormerWonen werkt aan woongeluk (koersplan 2025-2030)
Vannimwegen hielp WormerWonen bij haar nieuwe koers. Medewerkers, huurders en partners dachten mee over de belangrijkste onderwerpen en opgaven. Dat leidde tot een gedragen, vernieuwde koers.
Projectdetails
Opdrachtgever: WormerWonen
Focusthema: beleid en organisatie
De klantvraag
WormerWonen vroeg: “Help ons tot een nieuwe, gedragen koers te komen die uitdrukt waar WormerWonen voor staat en gaat, wat ze voor wie wil bereiken en welke hoofddoelen (en speerpunten) ze daarvoor kiest. Daarvoor willen we intern en extern onze huurders en partners raadplegen. De koers is voor de binnen- en buitenwereld richtinggevend, prikkelend, enthousiasmerend, realistisch met haalbare doelen. En is uitgeschreven in een compact, toegankelijk geschreven en aantrekkelijk vormgegeven verhaal.”
Onze aanpak
In de opstartfase legden we een aantal uitgangspunten vast, waaronder:
- we stemmen de planning zoveel mogelijk af op de reguliere vergaderkalender van WormerWonen om recht te doen aan de rol van MT, rvc, ondernemingsraad en Huurdersvereniging;
- we ontlasten de medewerkers zoveel mogelijk en zoeken naar manieren hen zo efficíënt en effectief mogelijk te raadplegen;
- we doen een stakeholderanalyse en inventariseren zo welke belanghebbenden we willen raadplegen.
We formeerden een kernteam waarin we (twee)wekelijks de inhoud, de voortgang, communicatie etc. bespraken.
Interne consultatie
Tijdens een reguliere lunchbijeenkomst haalden we op wat collega’s als de belangrijkste ontwikkelingen en opgaven zien voor WormerWonen. Ook organiseerden we een MT-sessie met dezelfde vragen en bespraken we welke thema’s zij belangrijk vinden om voor te leggen aan externe belanghouders. In totaal organiseerden we drie korte sessies over het koersplan om medewerkers te betrekken, te informeren en te toetsen hoe de inbreng van externen zich verhoudt tot hun eigen inbreng.
Externe consultatie
Tijdens de start van het koersplantraject bleek dat WormerWonen gelijktijdig gevisiteerd werd. En de vraag ontstond hoe we die twee trajecten konden combineren, zodat zowel de organisatie als de belanghebbenden niet teveel belast werden. Samen met de visitatiecommissie en WormerWonen spraken we af een aantal (thema)dialoogsessies te organiseren met diverse belanghebbenden. Tijdens deze sessies was ruimte voor zowel terugkijken met de visitatiecommissie als vooruitkijken met Vannimwegen voor het koersplan. We bespraken onder andere: Wat zijn relevante ontwikkelingen en opgaven en hoe zouden we daar samen een bijdrage aan kunnen leveren? En wat is dan ieders rol- en taakopvatting? Voorafgaand aan deze sessie ontvingen belanghebbenden een online vragenlijst die veel input gaf voor zowel de visitatie als het koersplan.
Naast de bovengenoemde dialoogsessies met belanghebbenden voerden betrokken medewerkers en de directeur-bestuurder van WormerWonen individuele gesprekken met partners. Om een thema te verdiepen na de dialoogsessie of omdat WormerWonen een bepaalde belanghebbende nog niet sprak.
Ook raadpleegden we de huurders uitgebreid tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Huurdersvereniging. Ruim 80 huurders bezochten de ALV. In die sessie gingen we met behulp van beschrijfbare tafellakens ‘in gesprek’ over een aantal thema’s. Ook verdeelden de huurders pingpongballen over kokers om zo aan te geven welke thema’s zij het belangrijkste vinden.
Aanvullend gingen de medewerkers van WormerWonen bij huurders ‘op de koffie’. Daar bespraken ze wat huurders van hun woning en buurt vinden en waar zij vinden dat WormerWonen aandacht aan moet besteden de komende koersperiode.
Destilleren en kiezen
In compacte ‘intern en externe journaals’ vatten we samen wat we hoorden. De resultaten van alle gesprekken vertoonden veel overeenkomsten. Met het MT hadden we na de interne en externe consultatie meerdere uitgebreide sessies om de oogst uit alle gesprekken te wegen en keuzes te maken. We deden dat a.d.h.v. het positioneringsmodel van Leon Bobbe, met Mentimeter en in uitgebreide discussies. Zo kwamen we tot een aangepaste missie, vijf mooie ambities en duidelijke (hoofd)doelen. We legden deze keuzes voor aan de huurdersvereniging, raad van commissarissen, ondernemingsraad en collega’s en maakten de koerstekst definitief. WormerWonen gaf de koerstekst prachtig vorm. We sloten het proces af met de presentie van de nieuwe koers voor de komende vijf jaar in de vorm van een pubquiz met de hele organisatie.
“Met de begeleiding van Vannimwegen hebben we op een gestructureerde en inspirerende manier onze koers voor de komende vijf jaar herijkt. Door het gebruik van creatieve en leuke werkvormen wist zij alle stakeholders actief te betrekken, waardoor iedere stem gehoord werd. Het resultaat is een helder koersplan dat fungeert als onze leidraad voor de toekomst en waarin recht wordt gedaan aan alle betrokkenen en de vele facetten van de (Zaanse) volkshuisvesting. Een waardevol en verbindend traject waar we trots op zijn!”- Cécile Engelsma, directeur-bestuurder WormerWonen
Het resultaat
Een ambitieus en realistisch koersplan met de titel ‘Werken aan woongeluk’. Een goed doorlopen proces, waarbij we bij zowel medewerkers als relevante belanghebbenden ophaalden wat zij belangrijk vinden. Welke kansen zij zien, waar WormerWonen op zou moeten focussen en waar en hoe zij samen met WormerWonen een bijdrage kunnen leveren aan de totstandkoming van de ambities.Benieuwd naar het koersplan? Lees het hier
Simone Bes
Meer weten?
Elsbeth of Simone vertelt je er graag meer over
Simone Bes: 06 29 03 57 21
Elsbeth Postma: 06 41 56 15 54
s.bes@vannimwegen.nl
e.postma@vannimwegen.nl