Op de koffie bij je huurders

Hoe vind (of houd) je aansluiting bij de leefwereld van bewoners? Door echte interesse te tonen. Zoek ze bijvoorbeeld eens op. Drink koffie in de huiskamer. Vraag hoe het met ze gaat. En neem zelf de koekjes voor bij de koffie mee.

Projectdetails

Opdrachtgever: diversen (o.a. in 2018: Parteon, Stadlander)
Adviseurs: Erik-Jan Hopstaken en Suzan Mouthaan
Expertise: participatie

Vraag eens aan je huurder hoe het gaat.

De klantvraag

Jaren geleden gingen Vannimwegen en (toen nog) Alleewonen voor het eerst bij bewoners op de koffie. Niet omdat je wat wilt in hun woning, maar gewoon om te vragen hoe het ermee is. Sindsdien vragen we aan corporaties in het hele land: ‘Hoe lang is het geleden dat jij een klant sprak in jouw woning?’ Het leidde tot honderden koffieprojecten en ruim duizend liter koffie.

Onze aanpak

We stimuleren woningcorporaties om 'naar buiten' te gaan. Het kantoor uit, de huiskamer van de bewoner in. We bereiden je daar graag op voor - want soms is het spannend. Vooraf geven we je een praktische training in 'open gesprekstechnieken'. We leren je daarin open vragen te stellen, te luisteren en door te vragen. We gaan met je mee, als je wilt. We helpen je met het verwerken van alle informatie die je verzamelt en indrukken die je opdoet. En we helpen je met het bedenken en creëren van 'iets' dat je huurders terug kunt geven. Zodat de verbinding blijft.

Resultaat

Inmiddels dronken onze klanten ruim 1.000 liter koffie bij huurders.Het bijzondere van al die projecten is dat ze allemaal geslaagd zijn.De oogst van koffiebezoeken is divers. Ontroering is er altijd. Voor de huurder die schimmel in keukenkastjes of een gat door de douchebak naar de woonkamer, niet de moeite vinden om de klachtenlijn te bellen.

Waardering ontstaat ook vaak. Voor de verwijzing naar het juiste loket of een andere hulpbron, voor de collega die even iets uitzoekt of aandraait of simpelweg voor de aandacht. De oogst gaat echter verder dan dat.

Verbinding tussen groepen die elkaar tot nu toe niet vonden bijvoorbeeld. Zoals vereenzamende seniore weduwen, overlastgevende pubers, mensen met verhuisambitie, mensen met zorgen over overlast, mensen met schulden... Verschillende verhuurders namen initiatief om deze groepen met elkaar en daarmee met henzelf te verbinden. We boren met regelmaat investeringsbereidheid aan van mensen die zich willen inzetten.

Het leidt tenslotte tot bezieling en focus. Menig woningcorporatie herzag visie of ondernemingsplan na het bewonerscontact.

Erik-Jan Hopstaken

Meer weten?

Erik-Jan vertelt je er graag meer over.

06 - 55 36 18 60

ej.hopstaken@vannimwegen.nl