“Klaarstaan voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben.” Geen hulp echter voor de dochter van de huurder die naar een verpleeghuis vertrekt. Zij moet snel de woning in oorspronkelijke staat opleveren.

27 juli 2018
Erik-Jan Hopstaken

Huurders wonen zomaar langer dan 10 jaar in een woning. Ze ‘verwonen’ dan al snel minstens éénmaal de stichtingskosten. Het gros van die huurders is trouw in betalen en zuinig op de woning. Vaak investeren ze ook nog in de woning. Tijdens huisbezoeken zeggen mensen dan tegen ons: ‘Ik wil hier alleen tussen zes plankies weg’. Soms gebeurt dat. Soms ook gaan senioren versnelt naar een verpleeghuis. Gewoon omdat het niet meer gaat.

De kinderen van die ouders hebben vervolgens een zorg extra. De woning van pa of ma moet zo snel mogelijk weer beschikbaar zijn voor één van de vele wachtenden. Dat snapt iedereen. Niet iedereen is echter in staat om het ontruimen en opknappen zelf ter hand te nemen. “Help” is dan een logische vraag.

Klantgericht

Op die vraag hebben verhuurders veelal geen antwoord. De procedure dicteert zsm leeg opleveren svp. Dat is nou niet bepaald ‘tot in de kern betrokken’, het is al helemaal niet klantgericht. Het is proceduregericht. Dat is niet erg, die procedure is er niet voor niet.

Kan het ook anders? Jazeker, er zijn legio oplossingen. Verzin een verzekering voor de ontruiming en kosten van terugbrengen in oude staat. Sluit een deal met een lokale aannemer of kringloopbedrijf. Of help zelf. En als dat allemaal niet kan of mag vanwege benchmarkdruk, pas dan alsjeblieft de communicatie aan!. Zeg dan gewoon dat je zo goedkoop mogelijk werkt en daarom een grote zelfredzaamheid van je huurders vraagt.

Vannimwegen versterkt je geloofwaardigheid met streng naar binnen kijken en een eerlijke boodschap.

Dit is deel 3 in de reeks 'Woningcorporaties: Meesters in verwarring'. Deel 2 lees je hier terug. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief.

Erik-Jan Hopstaken

Meer weten?

Erik-Jan vertelt je er graag meer over.

06 - 55 36 18 60

ej.hopstaken@vannimwegen.nl