Klant- en resultaatgericht jaarverslag

Weer het jaarverslag. Weer verantwoorden. Veel corporaties verantwoorden zich over de geleverde inspanningen of over de effecten van deze inspanningen. Wij zien graag dat corporaties zich verantwoorden over beide, in relatie tot elkaar. Dat is ons inziens duidelijk, begrijpelijk, transparant en samenhangend. En leuk!

12 september 2019

Wil je melden hoeveel woningen je hebt gebouwd of hoeveel extra huishoudens nu in je dorp, stad of gemeente wonen? In elk geval het laatste, je outcome (effecten). Want dit gaat over je maatschappelijke waarde.

In onze visie communiceer je bij voorkeur door outcome, output, activiteiten en input met elkaar te verbinden.

Andere aspecten van verantwoorden: relateer je prestaties ook aan wat je voornemens was. En in welke mate je reflectief wilt zijn in je jaarverslag.

Het gedachtegoed
Wij pleiten voor een klant- en resultaatgericht jaarverslag. Het gedachtegoed over zo'n jaarverslag:

• Belanghebbenden en hun doelen staan centraal.
• Doelen zijn gekoppeld aan de belanghebbenden.
• Onderscheid tussen ontwikkelingen in de externe omgeving en op het gebied van behoeften.
• Onderscheid tussen effecten / outcome en organisatie-inspanningen.
• Effecten (lees: maatschappelijke waarde) zijn in één oogopslag inzichtelijk. Daar gaat de organisatie voor!
• Organisatie-inspanningen zijn afgeleid van na te streven effecten.
• Van meerdere jaren worden cijfers gepresenteerd om de richting / trend duidelijk te maken.
• Geeft een eigen oordeel over de eigen prestaties.
• Aansluiting met integrated reporting en de methodiek van onder meer prestatieafspraken en visitatie.

Organisatie-ontwikkeltraject
Als je de slag wilt maken naar een klant- en resultaatgericht jaarverslag, zie het jaarverslagtraject dan als een organisatie-ontwikkeltraject. Een traject waarin je je, naast het jaarverslag, ook ontwikkelt naar meer klant- en resultaatgerichtheid. Dit als gevolg van het veelvuldig beantwoorden van de volgende vragen: 'Tot welk effect leidde de inspanning?' en 'Welke inspanning was het meest succesbepalend voor het effect?'.

Ronald Koopman

Meer weten?

Ronald vertelt je er graag meer over.

06 5208 8148

r.koopman@vannimwegen.nl